Oslo Kill City: Rosencrantz And Guildenstern Are Dead
Co pewien czas powraca pogląd, że muzyka gitarowa jest w poważnym odwrocie. Oslo Kill City to kolejny dowód na to, że tego rodzaju pogłoski są grubo przesadzone. Debiutowali 3 lata temu, mają na koncie dwie EPki, powoli kończą prace nad trzecią i publicznie powołują się na chlubne inspiracje rodzimymi pionierami noise’u z Ewy Braun oraz międzynarodowymi tuzami mądrego podejścia do gitar, od Sonic Youth, aż po The Smiths.
Radzimy mieć na nich oko. Poniżej zaś krótki przewodnik po hałaśliwej, opartej na transowym basie i niebanalnych melodiach, twórczości Oslo Kill City, zaczerpnięty bezpośrednio ze źródła.
„Sour Sunset”
(A Conspiracy Of Cartographers, 2014 Oslo Kill City)
Upalne sierpniowe popołudnie; przez kilka dni graliśmy z Bartem u mnie w piwnicy. Kiepsko nam ostatnio szło: brak weny, zmęczenie materiału, upał, a wszystko podlane gęstym sosem wakacyjnego rozluźnienia i znudzenia. Gramy więc stare utwory, gadamy, a potem znów gramy… W końcu, na przełamanie, postanawiamy trochę poeksperymentować; zacząłem grać za mostkiem, a Bart podsunął powtarzający się transowy riff (obecnie refren). W kilka minut ograliśmy utwór i uznaliśmy go za skończony. Wymieniliśmy się skojarzeniami, które posłużyły później Bartowi do napisania tekstu. Jego tytuł nasunął nam się prawie naturalnie: sour sunset. Opowiadał Allie Fischer.
„A Conspiracy Of Cartographers”
(A Conspiracy Of Cartographers, 2014 Oslo Kill City)
Allie skończył właśnie rozmawiać przez telefon ze swoją ówczesną dziewczyną. Nie wyglądał dobrze. Wyszedłem na papierosa, żeby dać mu chwilę w samotności. Gdy wróciłem po około dziesięciu minutach, powiedział: Mam nową nutę. Była praktycznie cała skończona! Pozostało mi tylko wymyślić partię basu. Gdy skończyliśmy grać, długo rozmawialiśmy: o okolicznościach powstania tej piosenki i o tekście, który musiał, według Allego, dokładnie pasować do melodii. Nie było to łatwe i prace nad nim zakończyłem dopiero po kilku miesiącach. Dziś Allie uważa go za mój najlepszy tekst, więc chyba dobrze mi to wyszło. Wiele osób pyta mnie o tytuł, a ja odpowiadam krótko: „Rosencrantz And Guildenstern Are Dead”. Opowiadał Bart Filid.
„Our Private Safari”
(Our Private Safari, 2013 Oslo Kill City)
Dawno, dawno temu, kiedy Oslo Kill City składało się jeszcze z czterech osób, przyniosłem na próbę pomysł na piosenkę. Główny riff, trochę przydługi, składał się z kilku harcerskich akordów. Bart i nasz drugi (wówczas) gitarzysta, Darek D zaproponowali, żebym zagrał tylko pierwszą jego część. Niechętnie się zgodziłem, ale myślę, poświęcę się w imię zespołu. Z czasem jednak ta nowa, krótsza kompozycja, zaczęła mi się podobać dużo bardziej niż ta oryginalna. Jak często ma to miejsce, nakreśliłem temat tekstu, a Bart po paru tygodniach przygotował dwa teksty. Bardzo mi się podobał ten pierwszy, a szczególnie jego tytuł. Opowiadał Allie Fischer.
Co państwo na to?